Wanneer: |
|
---|---|
Spreker(s): | Yvonne Janssen (Workshopleider), Lilian Snijders-Loontjens (Workshopleider) |
Belangrijk: Deze workshop duurt 2 rondes. Je dient je dus in te schrijven voor deze sessie én voor deel B (met dezelfde titel)
Leerlingen met kenmerken van begaafdheid én kenmerken van leer- en/of gedragsproblemen zijn dubbel bijzonder. Vaak worden deze bijzondere begaafde leerlingen niet als zodanig (h)erkend. Welke signalen zijn van belang om hen beter te begrijpen? Welke mogelijkheden zijn er om hen te begeleiden?
Een leerling kan op meerdere gebieden belemmeringen en uitdagingen ervaren, bijvoorbeeld m.b.t. de emotionele of sociale ontwikkeling, werkhouding, zintuiglijke prikkelverwerking, of op leergebieden als rekenen/ wiskunde of taal. Het is belangrijk om samen met de leerling en ouders te onderzoeken wat de sterke en minder sterke kanten zijn en hoe er gewerkt kan worden aan de leerpunten.
We verkennen met elkaar hoe in dit proces de placemat 'De bijzonder begaafde leerling zien, horen, begrijpen en ondersteunen' en de informatie in het thema 'Dubbel bijzonder' het signaleren, begrijpen en begeleiden van deze leerlingen kunnen ondersteunen in de dagelijkse praktijk.