In je element met wie je bent! A

Wanneer:
    • 14:00 - 15:15 - ( 21 / 31 )
Spreker(s): Desiree Houkema (Workshopleider)

Wat betekent het (voor jou) om in je element te zijn?

Je gezien, gehoord en begrepen voelen is een belangrijke randvoorwaarde om 'in je element' te kunnen zijn, met wie je bent, wat je kunt en wat je doet.

Begaafde leerlingen beschikken over een sterk ontwikkelingspotentieel, creërend denkvermogen en een sterke gedrevenheid (wanneer iets hen interesseert). Het is niet vanzelfsprekend dat talenten en begaafdheidskenmerken (nog) zichtbaar zijn in gedrag of prestaties. Leerlingen kunnen (tijdelijk) vastlopen in hun ontwikkeling, waarbij zij geen zicht (meer) hebben op wie ze zijn, wat ze willen en wat bij hen past om een gevoel van zingeving te ervaren.

Het is daarom belangrijk om zicht te hebben op de persoonlijke kwaliteiten en talenten van leerlingen. Wanneer leerlingen inzicht hebben in hoe hun persoonlijkheid én omgeving van invloed zijn op hun proces van (talent)ontwikkeling, kunnen ze bewuster keuzes maken. Ze leren dan steeds beter welke ontwikkelpunten ze aan kunnen pakken en welke doelen ze zichzelf willen stellen. De uitdaging is te ontdekken hoe ze dit kunnen doen op een manier die bij hen past en die aansluit op mogelijkheden in de omgeving. Op die manier kunnen zij met hun talenten, vanuit hun eigenheid, betekenisvol zijn, voor zichzelf én voor anderen.

Tijdens deze workshop verken je m.b.v. het model 'Talent in Ontwikkeling' (Houikema & Kaput, 2011) bovenstaande eerst voor jezelf en ervaar je wat dit voor jou betekent, zodat je dit vervolgens in kunt zetten vanuit je rol als begeleider/coach/mentor van begaafde leerlingen. We verkennen met elkaar hoe je dit kunt toepassen in je eigen praktijksituatie, waarbij je geïnspireerd wordt diverse activiteiten te verbinden aan dit thema, zodat je in gesprek kunt gaan met je leerlingen over hoe zij naar zichzelf kijken en waarin zij zich willen ontwikkelen. 

Belangrijk: Deze workshop duurt 2 rondes. Je dient je dus in te schrijven voor deze sessie én voor deel B (met dezelfde titel)

Desirée Houkema is Specialist Begaafdheid & Talentontwikkeling en werkzaam bij SLO als senior leerplanontwikkelaar, projectleider Passend onderwijs & (hoog)begaafdheid en medewerker van het Informatiepunt Onderwijs & Talentontwikkeling. Zij is ECHA-Specialist in Gifted Education, psycholoog en cognitiewetenschapper.

Deelnemers

National Talent Centre of the Netherlands (NTCN)
Lesmateriaal voor hoogbegaafden
Tis-oké
Johannes Fontanus College Barneveld
Het Molenveld
Lidy Sibon orthopedagoog
deDNKRS, gelukkig hoogbegaafd
KBS De Schakel Leiderdorp
Sacha Geerlings Psychologisch Advies en Coaching
Wim Ederveen
Basisschool Kronenburgh
Maaike Rammeloo-Grondman
(onbekend)
De Tovercirkel
Driestar Educatief
ds. G. H. Kerstencentrum
Margreet Besseling
de Spinaker So REgio
Sarah de Bruijn
IJsselgroep
Jacobijn Kneppers
Kikidio
Phoenix Oplossingen bij leren
HomeOnderwijsThema'sProfessionalsScholen & Organisaties