Wanneer: |
|
---|---|
Spreker(s): | Evelyn Kroesbergen (Workshopleider) |
Wat als je hoogbegaafd bent, maar het lukt je maar niet om foutloos te schrijven? Vaak krijg je dan als leerling te horen dat je netter moet werken, beter je best moet doen of je aandacht er beter bij moet houden. Soms worden de lees- of spellingproblemen geweten aan verveling en niet willen automatiseren of andere vormen van onderpresteren. Maar ook leerlingen met een hoge intelligentie kunnen dyslexie hebben. Het niveau van lezen of spellen is dan veel lager dan wat je op basis van hun intelligentie zou verwachten. In deze workshop gaan we kijken hoe het komt dat dit zo lastig te signaleren is en hoe je dit kunt veranderen. Er wordt een introductie op het onderwerp gegeven, gebaseerd op recente wetenschappelijke literatuur en casuïstiek. Vervolgens gaan de deelnemers actief aan de slag om een plan voor de signalering van deze leerlingen te maken, toegespitst op hun eigen werkomgeving. Daarbij is er ook aandacht voor de begeleiding van deze leerlingen. Aan het einde van de workshop hebben de deelnemers een goed overzicht van de valkuilen rondom de herkenning van dyslexie bij begaafde leerlingen en handvatten om deze leerlingen beter te signaleren en begeleiden.
Presentatie: http://prezi.com/gw5h_jwmqr1t/?utm_campaign=share&utm_medium=copy
Media & downloads
- handout workshop hbdys slo.docx (135 KB)