Uitdagingen en kansen in de begeleiding van sensitieve begaafde leerlingen en hun intense manier van (be)leven
Wanneer: |
|
---|---|
Spreker(s): | Xandra van Hooff (Workshopleider) |
Wanneer men spreekt over hoogsensitieve leerlingen in het onderwijs dan komt vaak het sneller en heftiger reageren op sensitieve prikkels dan het gemiddelde kind als eerste naar voren. Het opzoeken van stilte en het wegnemen van de mate van overprikkeling lijkt dan voor een voor de hand liggende oplossing.
Maar hoogsensitiviteit is meer dan prikkelgevoeligheid. Een gevoelige begaafde leerling verwerkt prikkels intenser en dieper. Daardoor voelen zij potentiële dreiging goed aan en ze zijn op hun hoede om fouten te maken of daarop aangesproken te worden.
Bij deze groep leerlingen is ‘het opzoeken van stilte’ of het wegnemen van stress onvoldoende en kan het zelfs op den duur een negatief effect hebben. Wanneer deze leerlingen vanuit emotionele terugtrekking namelijk zaken uit de weg gaan, sociale interacties niet aangaan of momenten van mogelijke afwijzing niet opzoeken dan kunnen zij in een negatieve stress-spiraal belanden welke kan leiden tot ernstige faalangst, onderpresteren of voortijdig schoolverlaten.
Als docent of begeleider is het belangrijk deze leerlingen tijdig te signaleren en hen te bieden wat nodig is om (ook in de klas) goed om te gaan met hun emotionele uitdagingen.