Inloggen?

Inloggen Help

Ben ik in beeld?

Wanneer:
    • 15:30 - 16:45 - ( 15 / 30 )
Spreker(s): Wendy Lammers van Toorenburg (Workshopleider)
Locatie: Zaal 6

De hoogbegaafde visueel-ruimtelijk denkende leerling in de klas

Hij is 10 en zit in groep 6. Hij heeft een extra jaar gekleuterd.

De leerkrachten zien hem als een dromerig en gevoelig jongetje dat zijn werk meestal  niet afkrijgt terwijl hij het wel lijkt te kunnen. Zijn kastje is rommelig en hij luistert vaak slecht.

Conclusie: “Best slim maar ‘het komt er niet uit”.

Wanneer een kind taalonderwijs aangeboden krijgt moet het gaan schakelen van beelddenken naar taaldenken. Een aantal kinderen blijft een voorkeur houden voor denken in beelden, zij hebben een visueel-ruimtelijke manier van denken en de bijbehorende leerstijl. Hen noemen wij beelddenkers.

De beelddenker ervaart vaak mislukkingen, binnen- en buiten het onderwijs.  Wat er nu precies niet lukt kunnen ze niet duiden, alleen maar dat het niet lukt.

Wat kunt u als leerkracht/begeleider betekenen bij het begeleiden van een hoogbegaafde- en beelddenkende leerling? In deze workshop komen de volgende zaken aan bod:

  • Welke signalen zijn zichtbaar bij een voornamelijk visueel-ruimtelijke leerstijl?
  • Welke leerstijl hebben beelddenkers?
  • Hoe haal je het beste uit een visueel-ruimtelijk denkende leerling en draag je bij aan het opbouwen van een gezond zelfbeeld?

De workshop is vooral praktisch gericht: u ervaart door middel van een aantal opdrachten waar een beelddenker sterk in is. Verder zijn er tips over het aanpassen van opdrachten van taal naar beeld.

Er is voldoende tijd om vragen te stellen.

Wendy Lammers van Toorenburg startte in het jaar 2000 het HIQ Expertisecentrum Hoogbegaafdheid. Behalve Specialist Hoogbegaafdheid (ECHA) is zij Expert Beelddenken, tekentherapeut en coach/counsellor. Praktisch gericht werken is haar grote kracht. Van haar hand verschenen de boeken ‘Hoogbegaafd, nou én?’en ‘Ben ik in beeld?’.

Deelnemers

Bright Kids
Nelleke Brocken
(onbekend)
Praktijk Kita
Minke Maas
De Hoge Raven
HIQ Expertisecentrum Hoogbegaafdheid
Erik Pardoen
(onbekend)
Henrike Florijn-Gombert
ISG-Arcus
Katja Goorman
Katja Goorman Onderwijsadvies
Burgemeester Amersfoordtschool
Develhoek
(onbekend)
sugoi hoogbegaafd
Henry Pierik
Pieter Zandt sg
Organisatie: Bright Kids
Functie: Directeur, begeleider plusklassen en opzetten plusklassen, coach/counseller, trainer leren leren, familieopstellingen
Organisatie: Develhoek
Functie: Coördinator begaafdheid/talentontwikkeling, Begeleider peergroep (plusklas/verrijkingsgroep), Groepsleerkracht, Gespecialiseerde leerkracht, Leer- en gedragsproblemen, Groep 7
Organisatie: HIQ Expertisecentrum Hoogbegaafdheid
Functie: Specialist begaafdheid, Directeur
Organisatie: sugoi hoogbegaafd
Organisatie: BliQ op Begaafdheid
Organisatie: Praktijk Kita
Organisatie: Burgemeester Amersfoordtschool