Wanneer: |
|
---|---|
Spreker(s): | Mariken Althuizen (Workshopleider) |
Locatie: | Zaal 14a |
Dé hoogbegaafde bestaat niet. En dus is er ook niet één juiste manier om alle hoogbegaafde kinderen tegemoet te komen. Verrijken betekent voor iedere leerling iets anders. Ieder hoogbegaafd kind zal dus iets anders van jou nodig hebben.
Maar... dit geldt voor alle kinderen! Het onderwijs kan mooier en rijker worden door uit te gaan van verschillen tussen mensen, door ruimte te bieden aan ieders kwaliteiten en wensen en door te leren van elkaar. Leerlingen weten en kunnen al veel meer dan je denkt; ze worden stelselmatig onderschat. Geef de leerling meer zeggenschap over het eigen leren en motivatieproblemen verdwijnen als sneeuw voor de zon. Dat maakt het leven van de leerkracht niet alleen eenvoudiger, maar ook vele malen interessanter. Durf jij je te laten verrassen door je leerlingen?
In deze workshop gaan we vooral in op de praktijk en op vragen van deelnemers. Uitgangspunten zijn steeds authentiek contact, vertrouwen in je leerling en in jezelf en het creëren van ruimte. Hoe ga je vanuit contact en vertrouwen het gesprek mét het kind aan? Wat wil hij of zij bereiken? Wat wil jij bereiken? Hoe geef je ruimte aan leren, eigenheid, creativiteit, verwondering en persoonlijke ontwikkeling?
Media & downloads
- MarikenA-SLOcontact.png (561 KB)
- MarikenA-SLOruimte.png (261 KB)
- MarikenA-SLOvertrouwen.png (315 KB)
- SLO_bijzonder begaafd_2015.pdf (9 MB)
- 2Wicked