(H)erkenning van dyslexie bij begaafde kinderen

Wanneer:
    • 11:45 - 13:00 - ( 25 / 40 )
Spreker(s): Willeke Rol (Workshopleider)
Locatie: Zaal 10

Laurens (12) speelt fabelachtig viool. Niemand vermoedde dat hij nauwelijks noten kon lezen. Tot hij een ingewikkeld stuk vol tertsen moest instuderen, daarbij niet meer genoeg aan zijn gehoor had en “door de mand viel”.

Kinderen, die zowel hoogbegaafd als dyslectisch zijn, vallen op school niet op: hun hoge intelligentie en grote woordenschat stellen hen in staat om leesproblemen lange tijd te verbloemen. Tegelijkertijd voorkomt de dyslexie dat de hoogbegaafdheid uit de verf komt. Daardoor gebeurt het vaak dat beide karakteristieken pas worden ontdekt in groep 7, 8 of nog later.

Het leerlingvolgsysteem geeft  aanwijzingen bij hoogbegaafde kinderen of er een mogelijke dyslexie aanwezig is. Ook het gebruik van het dyslexieprotocol en een gedegen uitwerking van de DMT en KLEPEL Test geeft een indicatie.

In de workshop wordt aan de hand van casus inzicht gegeven over de signalering van de hoogbegaafde/dyslectische kinderen en hoe het leerlingvolgsysteem  gelezen kan worden.

Deelnemers

Julianaschool
Feniks Talent
Rob van der Heijden
OBS de Brink
OBS De Marlijn
Elles Steenvoort-Huijsmans
RKBS De Paradijsvogel
DINK Kinderpsychologie
Ingrid Schmitz-Geurts
bs De Zonnewijzer
Bright Kids
ZIEN in de Klas
RKBS De Paradijsvogel
cbs De Ichthus
basisschool de Leydraad
SPO Condor
De Sprong
Stedelijk Gymnasium Nijmegen
Caeciliaschool
(onbekend)
De Tovercirkel
Power Play Education
Leontine Teeuw
Prins Bernhardschool
MarklandCollege
b.s. De Regenboog
Annemiek Prinsen
PCBO De Wonderboom
HomeOnderwijsThema'sProfessionalsScholen & Organisaties