De socratische methode en de kunst van het leren (mathetiek)

Wanneer:
    • 15:30 - 16:45 - ( 30 / 31 )
Spreker(s): Jan van Os (Workshopleider)
Locatie: Zaal 11

Onderwijsaanpassingen voor bijzonder begaafde leerlingen lijken echt een stuk minder ingewikkeld als je het accent verlegt van het lesmateriaal naar de benaderingswijze. Een leerling die een goed klankbord heeft, voelt zich vaak sterk betrokken. Vooral als hij getriggerd is door de vragen die de lesstof oproept. Een vraag brengt in het onderwijs immers meer op gang dan een antwoord. Als het tenminste  een echte vraag is. Als jij zelf in het dagelijkse leven focust op de structuur van een onderzoekende houding en daar “partners in crime” bij zoekt, leg je de basis voor het klimaat waarin de ontwikkeling van het denken op kan bloeien. Niets is daarbij zo aanstekelijk als een goed voorbeeld. In deze workshop gaat het over deze accentverschuiving van de kunst van het onderwijzen naar de kneepjes van de kunst van het leren-zelf. Hoe breng je dat in praktijk? Aan de hand van voorbeelden en tal van praktische aanwijzingen krijg je een beeld van wat zou kunnen helpen jouw eigen kracht op dit vlak (verder) te ontwikkelen.

Deelnemers

Stichting Baasis
Passend Onderwijs Almere
Julianaschool
Passend Onderwijs Almere
De Brandaris
Leonieke Boogaard Advies, Begeleiding en Coaching
Adviespraktijk Hoogbegaafdheid
Hoog-begaafdheid.nl
SWV Waterland PO
John Kroon
Basisschool ' Kofschip
Vostok & Laika
Noorderbreedte
Intensio
JansonAdvies
Willibrordschool
De Willibrord
Baarnsch Lyceum
obs pantarijn
(onbekend)
RK Basisschool de Hoeksteen
Passend Onderwijs Almere
Bs De Heiakker
cbs Bargeweide
Bureau Flore
Annemiek Prinsen
PCBO De Wonderboom
HomeOnderwijsThema'sProfessionalsScholen & Organisaties