Misdiagnoses en dubbele diagnoses

Wanneer:
    • 14:30 - 15:45 - ( 64 / 75 )
Spreker(s): Maud van Thiel (Sessieleider)

Hoogbegaafden met wie het niet zo goed gaat en die zich in de GGZ melden krijgen nogal eens te maken met misdiagnoses. Welk misdiagnoses komen vaak voor? Hoe komt dat? En zijn het wel altijd echte misdiagnoses?  Wat zijn de verschillen en de overeenkomsten tussen deze etiketten en hoofbegaafdheid?

Wanneer - in de soms lange zoektocht - dan eindelijk hoogbegaafdheid aan het licht komt, blijkt vaak dat dit voor de cliënt de juiste invalshoek is om problematiek aan te pakken, mits de behandelaar de juiste kennis van hoogbegaafdheid heeft. Vaak komt pas dan de positieve ontwikkeling op gang.

Maud van Thiel (1955) is gezinssocioloog, psychotherapeut en wetenschappelijk onderzoeker. Al ruim tien jaar ontvangt zijn hoogbegaafde cliënten in haar praktijk OYA Psychotherapie en Coaching. Ze was projectleider van het project dat het Delphimodel Hoogbegaafdheid voortbracht en publiceerde hierover in 2008 het boek ‘Hoogbegaafd. Dat zie je zó!’. Tevens was ze medeoprichter van het Instituut Hoogbegaafdheid Volwassenen (IHBV). 

Deelnemers

RBOB De Kempen, De Belhamel - Het Facet
MOOI Begaafd
Bright Kids
De Begaafden Wijzer
Rianne van de Ven Coaching & Consulting
Slim Begeleiden
BuitenGewoon Talent
pienter, praktijk voor hoogbegaafdheid
SlimVaardig
Gymnasium Novum
OYA Psychotherapie en Coaching
Praktijk Liberi
Vincent van Goghschool
RSG Enkhuizen
Meanderz - Advies, Begeleiding & Coaching
Trinitas Gymnasium
Op Koers Harderwijk
De Horizon
Basisschool Los Hoes
Passend Onderwijs Almere
Marjolein Claessen
(onbekend)
Basisschool De Triangel
Ali Hekman, coach en reïntegratiedeskundige
Praktijk de Interactie
Imagine You!
(onbekend)
May Nellen Advies Begeleiding Coaching
Smart Senses
Praktijk Psynergiek Oosterbeek
Feniks Talent / Novilo
deDNKRS - gelukkig hoogbegaafd
HomeOnderwijsThema'sProfessionalsScholen & Organisaties