Aandacht voor toptalenten

Toptalenten zijn de in potentie 20% beste leerlingen in po, vmbo, havo en vwo.  Dit zijn leerlingen die meer in hun mars hebben en het vermogen hebben om uit te blinken in één of meer vakken of vaardigheden. Ons funderend onderwijs daagt toptalenten te weinig uit. Daarom presenteerde staatssecretaris van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, Sander Dekker in maart 2014 het Plan van Aanpak Toptalenten 2014-2018.

Financiële middelen

Om scholen te ondersteunen bij het vormgeven van meer maatwerk voor toptalenten heeft de regering extra financiële middelen ter beschikking gesteld. Hierdoor krijgen scholen meer (financiële) ruimte om de talenten van hun leerlingen – in de breedste zin van het woord – te ontdekken en te ontplooien. Scholen ontvangen extra geld via de prestatiebox. Alle scholen beschikken met ingang van 1 januari 2015 over dit extra geld.

  2015 2016 2017 2018
Jaarlijkse middelen via prestatiebox, afgesproken in bestuursakkoorden (x miljoen)
primair onderwijs (a) 62 80 92 117
voortgezet onderwijs (b) 24 38 43 43
  1. Bestemd voor “uitdagend onderwijs, vernieuwing en ict”
  2. Bestemd voor “uitdagend onderwijs voor elke leerling” in het vmbo, havo en vwo.

De samenwerkingsverbanden voor passend onderwijs krijgen vanaf 1 augustus 2015 een extra impuls oplopend van 8 miljoen in 2015 tot 29 miljoen euro in 2019. Deze middelen zijn bedoeld om binnen passend onderwijs recht te doen aan de brede doelstelling van passend onderwijs voor alle leerlingen, waaronder hoogbegaafden.  Bij het realiseren van een passend aanbod worden samenwerkingsverbanden ondersteund door het Informatiepunt Onderwijs en Talentontwikkeling.

Maatregelen

In de periode 2014-2018 is Sander Dekker gestart met het uitvoeren van maatregelen die scholen ondersteunen bij het versterken van het aanbod voor toptalenten. Een belangrijk onderdeel hiervan zijn de regionale talentnetwerken waarin scholen met en van elkaar kunnen leren.

Ook het bieden van ruimte is een cruciaal onderdeel van het plan. Het komt er op aan dat scholen weten wat de ruimte is, deze ook goed benutten en dat er nog meer ruimte voor scholen komt. ook is het van belang welke ruimte er is binnen de regelgeving over de onderwijstijd. Zie voor de mogelijkheden wet- en regelgeving.

 

 

Meer informatie Minder informatie
VolgendOntvolgen

Redactie

Zoeken & filter Zoeken & filter
Zoeken
Geplaatst door
Reset

Hieronder vind je een overzicht van dit type bijdrage. Je kunt bij de weergave de volgorde van sorteren aanpassen, of gerichter zoeken door te filteren in het zoekmenu in de rechterkolom.

Sorteer op:

Juan y Rosa leermethode

Een speciale, bijzondere, andere leermethode dan je gewend bent! Omdat goed onderwijs voor de hoogbegaafden mij aan het hart gaat, is deze leermethode speciaal afgestemd op hen. Zij kunnen samen met een andere leerling Spaans leren!

Toolkit Design Thinking

Het Erasmus+ programma Telent Education, opgezet dor de Leidse Aanpak voor Talentontwikkeling heeft een Talent Education Toolkit for Teachers opgeleverd. Een van de 4 Toolkits biedt een methode om leerlingen van de basisschool en het voortgezet onderwijs

Junior MOOC: digilessen Duurzaamheid & onderzoek

Wat is wetenschap, en wat doet een wetenschapper nu eigenlijk? In een interactieve online lessenseries over duurzaamheid, komt elke week een andere wetenschapper aan het woord die je meeneemt in zijn of haar onderzoek.
1 link toegevoegd

Pien wil de wereld zien, deel 2

‘Pien wil de wereld zien’ is een educatief boek in twee delen, waarvan deel 1 uitkwam op 1 september 2018. Informatie hierover kunt u vinden op deze site van Talentstimuleren van SLO. Vanaf januari 2019 kunnen kinderen lezen hoe het verhaal afloopt, want

Toolkit Metacognitieve Vaardigheden

De Toolkit Metacognitive Skills maakt onderdeel uit van de Talent Education Toolkit for Teachers. Ruim 140 leraren en 300 leerlingen werkten samen in een Erasmus+ project om nieuwe leermethoden te ontwikkelen om talentvolle leerlingen meer uit te dagen.

Toolkit Praktische Differentiatie

De Toolkit Praktische Differentiatie maakt onderdeel uit van de Talent Education Toolkit for Teachers. Ruim 140 leraren en 300 leerlingen werkten samen in een Erasmus+ project om nieuwe leermethoden te ontwikkelen om talentvolle leerlingen meer uit te da